Přeskočit na obsah Klávesové zkratky na tomto webu

Jak v Google Analytics sledovat stažené soubory?

Na jednom fóru jsem zaznamenal dotaz, jakým způsobem sledovat stažení souborů v Google Analytics. Diskuze se ubírala dvěma (dle mého názoru ne zrovna správnými) směry:

  • vkládát mezistránku s kódem Google Analytics, která poté přesměruje na stahovaný soubor
  • software pro analýzu log souborů HTTP serveru

Analýza log souborů je sice spolehlivá, ale ztrácíte tak důležitý kontext informací, jako odkud uživatelé přišli, přes jaká klíčová slova atd.

Ve skutečnosti je sledování stažených souborů velmi jednoduché a není ho ani potřeba řešit přes stránky s přesměrováním: Do odkazu stačí vložit onclick událost, která zavolá JavaScriptovou funkci _trackPageview() (v aktuální verzi kódu Google Analytics ga.js).

Původní odkaz <a href="/download/manual.pdf">Dokumentace v PDF</a> se upraví na

<a href="/download/manual.pdf"
onclick="javascript:pageTracker._trackPageview('/download/manual.pdf');">Dokumentace v PDF</a>

Měřící kód však musí být ve zdrojovém kódu umístěný ještě předtím, než voláte funkci _trackPageview()!

Pokud stále ještě používáte starou verzi měřícího kódu (urchin.js), bude upravený odkaz vypadat takto:

<a href="/download/manual.pdf" onClick="javascript:urchinTracker ('/download/manual.pdf');">Dokumentace v PDF</a>

  1. emdee:

    Zajímalo by mě, jestli tímhle způsobem lze přes Google Analytics sledovat i stahování souborů přes link z emailu (email html newsletter). Případně zda je třeba něco specielně nastavit.

  2. Jirka:

    Bohužel Google Analytics nelze implementovat přímo do e-mailů, protože JavaScript nebývá v e-mailových klientech podporovaný (z bezpečnostních důvodů).

    Neznám detaily, takže nemůžu ve Vašem konkrétním případě přesně poradit. Ale obecně bych to řešil tak, že by odkaz v e-mailu vedl na klasickou stránku, na které by byl odkaz na soubor ke stažení. Přijde mi to i systematičtější řešení, protože můžete k souboru/souborům doplnit další informace a aktualizovat je. Zde již lze měřit metodou popsanou v článku.

    Případně lze problém řešit i přesměrováním s mezistránkou: Odkaz z e-mailu vede na HTML stránku, ta do Analytics započte stažení souboru, poté přesměruje na samotný soubor.

    Samozřejmě také doporučuji všechny odkazy v newsletterech, které vedou na vlastní web, doplnit o kotvu. Díky tomu pak můžete v Google Analytics sledovat prokliky na své stránky. Pokud byste nevěděl jak, dejte vědět :-)

  3. Radek:

    Bude pak možné měřit toto „zobrazení stránky"/stažení souboru pomocí měření cílů? Když bych jako cíl nastavil zobrazení stránky „/download/manual.pdf"?
    Je možné pomocí této finty měřit odkazy na externí stránky? Když by kód odkazu vypadal třeba takto:
    Jdi na Externí
    ?

  4. Jirka Wetter:

    Měření cílů nebude problém.

    Externí odkazy lze trackovat na stejném principu jako v článku, kdy se určí adresář, pomocí kterého bude možné odkazy vyfiltrovat: Např. onclick="javascript:pageTracker._trackPageview(‚/externi/www.example.com/manual.pdf');"
    V reportech si pak stačí vyfiltrovat „externi".

  5. Petr Steinbauer:

    Zdravím,
    vím že je článek už starší, ale třeba někdo odpoví!
    Dalo by se tímhle dělat i započítání do Goals? Mám na webu odkazy na weby třetích stran a zajímá mě souhrn všech odkliků.

  6. Jirka Wetter:

    Vy máte web, jehož cílem je, aby lidé klikli na externí odkazy?
    Pokud ano, stačí dát třeba
    onClick="javascript: pageTracker._trackPageview(‚/odkazy/externi.html');"
    Pak tuto URL nastavte jako goal.

  7. mrazek:

    Dobry den,
    chci se zeptat, jak mohu merit v GA emailing? Kolik bylo doruceno/otevreno/precteno – kolik lidi na co kliklo atp.?
    Diky
    Mrazek

  8. Jirka Wetter:

    Kolik bylo doručeno či otevřeno v Google Analytics nezjistíte. Kvůli bezpečnosti bývá v e-mailových klientech blokovaný JavaScript, proto je měřící kód GA nefunkční.

    Počet přečtení by bylo možné sledovat ze server logu u těch příjemců, kteří povolí/mají povolené načítání externích obrázků. Pokud tam najdete URL example.com/obrazek.gif?uid=123456, tak si uživatel 123456 e-mail zobrazil.

    Kliknutí na odkazy již není tak složité trackovat, pokud směřují na váš web. Stačí je otagovat, např. example.com/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_content=linkdiscount. Můžete k tomu použít URL Builder

  9. Jak sledovat data z Google Analytic do více účtů? | Budík:

    […] upozornění: Pokud například používáte Google Analytics pro sledování počtu stažení souborů, pamatujte na to, že pak musíte volat funkci _trackPageview() pro oba […]

  10. Jan Marschner:

    Dobrý den. Chtěl jsem se zeptat,jakým způsobem mohu zobrazit a počítat počet stáhnutí souboru na svých stránkách. Tedy jak vložit do stránek aby se počítal a zobrazoval počet odkliků na stáhnutí souboru. Děkuji JM

  11. Jirka Wetter:

    Jan: Na publikování počtu stažení se používají skripty, které započítají stažení a pak přesměrují na samotný soubor. Můžete si takovou aplikaci sám snadno naprogramovat nebo zkusit vyhledat open-source řešení.

Zanechte komentář