Přeskočit na obsah Klávesové zkratky na tomto webu

Zápisky z konference User Experience: Cesta k úspěšnému webu

22. června se v Praze konala konference User Experience. Mimo zajímavých přednášek od zahraničních odborníků včetně těch z Google jsme si zde mohli např. vyzkoušet oční kameru v praxi. Pro ty z vás, kteří se nezúčastnili, jsem připravil heslovitý soupis některých zajímavých informací.

Obchodní přínos použitelnosti

Přednáška Jeffa Johnsona mě však nezaujala. Možná kvůli tomu, že jsem nestihl začátek a unikl mi kontext, ale očekával jsem praktičtější pojetí.

Typické prvky webu a jejich použitelnost

Základem je navigace: kde jsem a kam můžu jít.

Amazon nepoužívá záložky, všechny informace jsou na jedné stránce – uživatelům vyhovuje více scrollování, než klikání.

Typografie:

11px písmo je většinou nevhodné.

Špatný příklad: Aktuálně.cz, dobrý Times on-line.

Formátování a strukturování textu.

V nadpisech používat slova, která zaujmou.

Po nadpisech a odkazech jsou nejčtenější podtitulky k obrázkům.

Copywriting

Hezký design – uživatelé jsou u nich mnohem tolerantnější k chybám. Např. produkty Apple.

Nedělat velký redesign – odradí staré uživatele. Lepší delat postupně menší změny a postupně porovnávat výsledky.

Nástroje User Experience

Rozhovory s uživateli:

  • Individuální: v úvodní fázi, jaké mají zvyklosti
  • Focus group: poznat skupinu

Odkud chodí, co hledají, kde odcházejí: použít před redesignem a po implementaci změn.

ClickTale atd: ověření tezí, identifikace slabých míst.

Wireframy:  Balsamiq, AxureJustInMind

Uživatelské testování: Ve fázi wireframy, grafika, hotový web.

Testování na dálku: Skype, Webex, GoToMeeting

Mezioborová spolupráce

Základem je kvalitní specifikace, objemná zadávací dokumentace je k ničemu (nikdo to nečte) proto prototyp.

U prototypu je dobré se zaměřit na 20 % funkcí které využije 80 % uživatelů.

Začněte testovat na dálku. Levnější už to nebude.

Asynchronní:
automatizované
je potřeba cca 300 lidí = 80% přesnost

Synchronní:
moderované. 1 na 1
1 moderátor, 4 – 5 respondentů
cca 40 hodin práce včetně přípravy

Výstupem: pochopení uživatele; seznam chyb

Nechat testery „bloumat" – dozvíme se další věci nad rámec testu.

Nedávat uzavřené otázky, ale otevřené, na které není odpověď ano/ne.

Dobré je, aby bylo možné mít více pozorovatelů.

Stručný video sestřih pro management.

Sezení = 2 hodiny

Základní principy chování uživatelů

Přednáška Jenny Gove a Patricka Larvie z  Google.

Nejdříve zhodnotit, co to nám/uživatelům přinese – core value!

Core value by se mělo vejít na jeden lísteček. Porovnat s tím, co napíšou kolegové ve firmě.

Kdo jsou vaši uživatelé?: Špatná odpověď – všichni.

Musíme mít velmi specifickou hodnotu/featuru/zaměření – někdo ji bude mít rád, někdo ne. Ale neexistuje žádná univerzální služba, co se bude líbít všem.

Google mapy: nejužitečnějším zdrojem info lidi, kteří mapy denné potřebují – delivery, drivers etc.

Mapy v Indii – landmarking navigace dle významných bodů.

Diskuse: webová analytika vs. uživatelský výzkum

Otestovat změny jen na vybraném nejprodávanějším zboží a pokud se osvědčí, upravit celý web.

Designér by se měl účastnit testování – je to rychlejší, než sepisovat pro něj zprávy a výstupy z testování.

Trendy v použitelnosti – co letí ve světě

Rozdíl mezi tím znát uživatele a znát zákazníka.

Vědět, co uživatelé potřebují k tomu, aby konvertovali.

Emoce jsou zásadní pro to, udělat rozhodnutí – nákup.

10 – 12 uživatelů obvykle poskytuje relevantní výsledky

Východní kultury věnují na obrázcích více pozornosti pozadí než my „zápaďáci". Stejnou dobu věnují pozadí i objektu na fotografii.

Seminář: uživatelský výzkum

Zajímavá přednáška, ve které se nám Jakub Franc ze Sun Microsystems pokusil shrnout teroii uživatelského výzkumu do 2 hodin.  I přes počáteční mírnou skepsi (seminář měl být určený pro naprostré začátečníky) jsem byl mile překvapen. Rozhodně bych uvítal delší sezení na toto téma, Jakub umí zaujmout a rád se podělí i o poznatky z praxe.

Typické prvky webu a jejich použitelnost

1) Základem je navigace: kde jsem a kam můžu jít

Amazon nepoužívá záložky, všechny informace jsou na jedné stránce – uživatelům vyhovuje více scrollování, než klikání.

2) Typografie

11px písmo je většinou nevhodné.

Špatný příklad: Aktuálně.cz, dobrý Times on-line

Formátování a strukturování textu.

V nadpisech používat trigger words – co tam uživatelé čekají.

Po nadpisech a odkazech jsou nejčtenější podtitulky k obrázkům.

Copywriting.

U formulářových polí validace každé položky – např. zelená fajfka vedle.

Megapixel – upsell

Hezký design – uživatelé jsou u nich mnohem tolerantnější k chybám.

Nedělat velký redesign – odradí staré uživatele. Lepší delat postupně menší změny a postupně porovnávat výsledky.

?fasetová navigace

  1. BarCamp Brno 2010: Jaké to bylo? | Budík:

    […] týden se konala nejen konference User Experience, ale i BarCamp – neformální setkání lidí kolem internetu, programování a marketingu s […]

Zanechte komentář