Zápisky z konference User Experience: Cesta k úspěšnému webu
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /data/web/virtuals/1904/virtual/www/domains/blog.web-future.cz/wp-content/themes/sweet-dreams/functions.php on line 44
25. 6. 2010 v 10:55 pm
22. června se v Praze konala konference User Experience. Mimo zajímavých přednášek od zahraničních odborníků včetně těch z Google jsme si zde mohli např. vyzkoušet oční kameru v praxi. Pro ty z vás, kteří se nezúčastnili, jsem připravil heslovitý soupis některých zajímavých informací.
Obchodní přínos použitelnosti
Přednáška Jeffa Johnsona mě však nezaujala. Možná kvůli tomu, že jsem nestihl začátek a unikl mi kontext, ale očekával jsem praktičtější pojetí.
Typické prvky webu a jejich použitelnost
Základem je navigace: kde jsem a kam můžu jít.
Amazon nepoužívá záložky, všechny informace jsou na jedné stránce – uživatelům vyhovuje více scrollování, než klikání.
Typografie:
11px písmo je většinou nevhodné.
Špatný příklad: Aktuálně.cz, dobrý Times on-line.
Formátování a strukturování textu.
V nadpisech používat slova, která zaujmou.
Po nadpisech a odkazech jsou nejčtenější podtitulky k obrázkům.
Copywriting
Hezký design – uživatelé jsou u nich mnohem tolerantnější k chybám. Např. produkty Apple.
Nedělat velký redesign – odradí staré uživatele. Lepší delat postupně menší změny a postupně porovnávat výsledky.
Nástroje User Experience
Rozhovory s uživateli:
- Individuální: v úvodní fázi, jaké mají zvyklosti
- Focus group: poznat skupinu
Odkud chodí, co hledají, kde odcházejí: použít před redesignem a po implementaci změn.
ClickTale atd: ověření tezí, identifikace slabých míst.
Wireframy: Balsamiq, Axure, JustInMind
Uživatelské testování: Ve fázi wireframy, grafika, hotový web.
Testování na dálku: Skype, Webex, GoToMeeting
Mezioborová spolupráce
Základem je kvalitní specifikace, objemná zadávací dokumentace je k ničemu (nikdo to nečte) proto prototyp.
U prototypu je dobré se zaměřit na 20 % funkcí které využije 80 % uživatelů.
Začněte testovat na dálku. Levnější už to nebude.
Asynchronní:
automatizované
je potřeba cca 300 lidí = 80% přesnost
Synchronní:
moderované. 1 na 1
1 moderátor, 4 – 5 respondentů
cca 40 hodin práce včetně přípravy
Výstupem: pochopení uživatele; seznam chyb
Nechat testery „bloumat" – dozvíme se další věci nad rámec testu.
Nedávat uzavřené otázky, ale otevřené, na které není odpověď ano/ne.
Dobré je, aby bylo možné mít více pozorovatelů.
Stručný video sestřih pro management.
Sezení = 2 hodiny
Základní principy chování uživatelů
Přednáška Jenny Gove a Patricka Larvie z Google.
Nejdříve zhodnotit, co to nám/uživatelům přinese – core value!
Core value by se mělo vejít na jeden lísteček. Porovnat s tím, co napíšou kolegové ve firmě.
Kdo jsou vaši uživatelé?: Špatná odpověď – všichni.
Musíme mít velmi specifickou hodnotu/featuru/zaměření – někdo ji bude mít rád, někdo ne. Ale neexistuje žádná univerzální služba, co se bude líbít všem.
Google mapy: nejužitečnějším zdrojem info lidi, kteří mapy denné potřebují – delivery, drivers etc.
Mapy v Indii – landmarking navigace dle významných bodů.
Diskuse: webová analytika vs. uživatelský výzkum
Otestovat změny jen na vybraném nejprodávanějším zboží a pokud se osvědčí, upravit celý web.
Designér by se měl účastnit testování – je to rychlejší, než sepisovat pro něj zprávy a výstupy z testování.
Trendy v použitelnosti – co letí ve světě
Rozdíl mezi tím znát uživatele a znát zákazníka.
Vědět, co uživatelé potřebují k tomu, aby konvertovali.
Emoce jsou zásadní pro to, udělat rozhodnutí – nákup.
10 – 12 uživatelů obvykle poskytuje relevantní výsledky
Východní kultury věnují na obrázcích více pozornosti pozadí než my „zápaďáci". Stejnou dobu věnují pozadí i objektu na fotografii.
Seminář: uživatelský výzkum
Zajímavá přednáška, ve které se nám Jakub Franc ze Sun Microsystems pokusil shrnout teroii uživatelského výzkumu do 2 hodin. I přes počáteční mírnou skepsi (seminář měl být určený pro naprostré začátečníky) jsem byl mile překvapen. Rozhodně bych uvítal delší sezení na toto téma, Jakub umí zaujmout a rád se podělí i o poznatky z praxe.
Typické prvky webu a jejich použitelnost
1) Základem je navigace: kde jsem a kam můžu jít
Amazon nepoužívá záložky, všechny informace jsou na jedné stránce – uživatelům vyhovuje více scrollování, než klikání.
2) Typografie
11px písmo je většinou nevhodné.
Špatný příklad: Aktuálně.cz, dobrý Times on-line
Formátování a strukturování textu.
V nadpisech používat trigger words – co tam uživatelé čekají.
Po nadpisech a odkazech jsou nejčtenější podtitulky k obrázkům.
Copywriting.
U formulářových polí validace každé položky – např. zelená fajfka vedle.
Megapixel – upsell
Hezký design – uživatelé jsou u nich mnohem tolerantnější k chybám.
Nedělat velký redesign – odradí staré uživatele. Lepší delat postupně menší změny a postupně porovnávat výsledky.
?fasetová navigace
BarCamp Brno 2010: Jaké to bylo? | Budík:
[…] týden se konala nejen konference User Experience, ale i BarCamp – neformální setkání lidí kolem internetu, programování a marketingu s […]