Přeskočit na obsah Klávesové zkratky na tomto webu

BarCamp Brno 2011: Zápisky z přednášek

Zápisky z přednášek, kterých jsem se zúčastnil. A jako bonus jedna UX fail cedule.

Čitelnost ve webdesignu

Od Jana Řezáče jsme se dozvěděli spoustu zajímavých dat podložených různými výzkumy:

  • Rychlost čtení je 18 slov za 4,4 s.
  • Lidé čtou texty na webu jen ve specifických případech, když je to zajímá.
  • Stejně jako u lidí je i u webu důležitý první dojem.
  • 92 % lidí preferuje písmo 14px a více.
  • Ideální kolem 12 pt dle Bill Hill (Microsoft)
  • Dobrá volba 14pt Arial, 12pt Verdana.
  • Invertovaný text = o 1/3 pomalejší čtení.
  • Délka řádku 75 – 100, ale lidé preferují kratší řádky – 50 – 60
  • Fluid design jen pro mobily
  • Verzálky jsou zlo
  • Proklad řádků: 1,3 – 1,6
  • Zarovnání do bloku nepoužívat
  • Prostrkání malých písem nepoužívat

Prezentace z přednášky (SlideShare), video.

5 věcí, které potřebuješ vědět, jestli chceš být manažer

Problémy nikoho nezajímají, ale jejich řešení :-)

Jednou z nejdůležitějších funkcí manažera je říkat NE. Ohlídat si efektivitu, stanovit si směr a cíl atd.

Cenotvorba for Dummies

Velmi zajímavá přednáška. Trocha teorie a hodně informací na základě praxe (zkrátka typ ideální přednášky). Škoda, že byla tak krátká a nedostalo se ani na další dotazy.

Odměnu lze stanovit za

  1. výkon
  2. čas
  3. projekt

Výkon (success fee). Obtížné nastavit pravidla. Tento bod bohužel nebyl šířeji rozvedený, což je škoda. Protože ze zkušenosti vím, že je zde řada potencionálních „ale“ a zajímal by mě názor přednášejícího Jiřího Sekery.

Hodinová sazba/měsíční:

Je potřeba spočítat si optimum, např. na 10 let. Spočítat si všechny náklady (třeba i včetně dovolené). U zaměstnanců počítat i HW, SW, nábytek, školení.

Výsledkem je čistá částka na hodinu, která je nutná, aby se naplnily cíle.

Nelze počítat s 8 hodinovou pracovní dobou: Fakturovatelných je maximálně 4,5 hod. Zbytek je „režie“.  Stoprocentně souhlasím, toto většina freelancerů naprosto podcení. Samozřejmě lze někdy vyfakturovat víc, ale obvykle to znamená, že nepracujete jen standardních 8 hodin.

Zajímavé může být spočítat si peníze do konce života: kolik potřebuji, abych si mohl pohodlně žít až do smrti.

Za projekt

Minimum: Započítat rezervu a komunikaci.

Maximum: dané přínosem pro klienta nebo cenou konkurence.

Pokud budete drazí, budete mít větší respekt.

Ve výběrových řízeních se často škrtnou nejlevnější nabídky.

Bonus vašich prací: Levně/rychle/kvalitně.

Prezentace z přednášky (SlideShare), videozáznam.

Statistika

David Grudl předvedl show jako vždy. I když se mu už povedly i lepší kousky, nelitoval jsem, sranda musí být. :-)

Navigace ≠ menu

Přednáška Lukáše Marvana o UX:

  • Na webu je nutná jasná cesta k cíli.
  • Volby by neměly být pod sebou (to je pak 1. a 2. volba), lepší jsou vedle sebe (jsou to rovnocenné alternativy).
  • Když je cesta dobře navržená, vydrží uživatel klikat dlouho (tj. neplatí pravidlo, že ke každé stránce by se měl uživatel dostat do 4 kliků).

V souvislosti s tématem přednášky mě zaujaly cedule, které na VUT FIT zakazují studentům natáčet přednášky. Ovšem jejich provedení není příliš šťastné.
UX fail cedule
Prezentace z přednášky (SlideShare), video.

Jak chytat ryby do sociálních sítí

Bohužel z mého pohledu nejhorší přednáška na letošním brněnském BarCampu. Nepřipravená, bez pointy. Kdyby mi hrozné židle nebránily v nenápadném/důstojném odchodu, přemístil bych se raději jinam.

  • Na tisk a obecně do off-line médií lze používat zkrácenou URL fb.com/stranka.
  • Neproste své fanoušky o Like, raději jim dejte důvod.

Content strategy bez balastu

Přednáška byla na můj vkus příliš teoretická, Martin Kopta spíš probíral terminologii, co je to content strategy, informační architektura, jaké jsou procesy atd. Očekával jsem něco víc z praxe.

Jaký byl brněnský BarCamp?

Dobrý! :-) Až na pár drobných škobrtnutí se organizátorům povedl, musím jim, přednášejícím a všem, kdo se na akci podíleli, poděkovat. Doufám, že brněnský BarCamp bude i příští rok!

Prezentace z dalších přednášek:

Videozáznamy z brněnského BarCampu
 

Kam dál? Přečtěte si o loňském BarCampu nebo třeba jak zálohovat dokumenty z Google Docs.

  1. Jarek:

    Pointu té tabule nechápu. Pro mě se tam jasně píše, že si záznam pořizovat můžu pro vlastní potřebu. Nesmím jej sdílet. To je jasné. Kde je ten chyták?

  2. Jirka Wetter:

    Špatně zvýrazněné informace. Při letném pohledu cedule říká „Pořizování záznamů: dovoleno".

  3. BoB:

    Ad volby pod sebou / vedle sebe: Nedá se říct, že by bylo jedno špatně a druhé dobře, jen mají obě uspořádání rozdílný význam a tedy i různý smysl použití.

  4. Jirka Wetter:

    Díky za upřesňující komentář! Ty poznámky jsou stručné, psal jsem si je pro sebe. Takže uznávám, že nemusí vždy dávat úplně smysl. Teď to snad správně pochopí i ti, co na tvé přednášce nebyli.

  5. Jiří Sekera:

    U success fee, respektive raději revenue sharingu, taky narážím na spousty „ale“. Proto jsem taky říkal, že je to sice super způsob, ale nepřišel jsem na to jak ho nastavit. A že pokud by to někdo z publika věděl, tak bych se o tom moc rád pobavil.

  6. Jirka Wetter:

    Jirko, díky za komentář. Doufal jsem, že si tě pak odchytím mezi přednáškami, ale nějak jsem neměl štěstí.

    Podle mě je u tohoto modelu podmínkou, abys měl tolik zakázek, že si můžeš vybírat jen ty opravdu zajímavé, u kterých vidíš potenciál a celé podnikání dává smysl. Protože jen tak s každým to fungovat nemůže.
    Ale i tak je potřeba věnovat strašně moc času analýze výchozího stavu, stanovení cílů, odpovědnosti, procesů atd…., že se to nakonec ani moc nevyplatí.

Zanechte komentář